מצ"ח – חקירה באזהרה למ"פ גבעתי החשוד בירי בפלסטיני – טיפים מעורך הדין לחקירה באירוע מבצעי

שדה הקרב והמלחמה מתוארים כ"ממלכת אי הוודאות" – ברגעים בהם הלוחם נמצא בשטח הוא לא יכול לדעת מאין יצוץ האיום הבא, אם מדובר באיזור רווי אוכלוסיה אזרחית הדבר אף קשה יותר כי לפעמים בלתי אפשרי להבחין באויב העושה מאמצים להיטמע בתוך האוכלוסייה האזרחית ולהשתמש בה כמגן אנושי לכל דבר ועניין. יחד עם זאת, החוק הבין-לאומי אינו מאפשר לחיילי צה"ל (או לחיילים בכלל) לא לנהוג בהתאם לכללים החלים עליהם או לסטות מהם.
אז הנה, זמן קצר לאחר פרשת אזריה (חייל אשר שהורשע בגין מעשה במהלכו ירה והרג מחבל לאחר שנוטרל), חיילי צה"ל נמצאים בחקירות על אירועים מבצעיים – אלא שהפעם נדמה כי המ"פ נהג כשורה, המ"פ הבחין בסיכון שנשקף מאותו גורם ובזמן אמת היה צריך לקבל החלטה מבצעית. בתי הדין הצבאיים וכך שאר גורמי מערכת המשפט הצבאית מביאים בחשבון שלעיתים תוצאות של החלטות בזירת הלחימה יכולות להתברר בדיעבד כהחלטות שגויות – למשל אדם שנהרג בירי שנדמה שהיה מוצדק אך בדיעבד לאחר תחקיר מסתבר שלא היה כזה. יחד עם זאת, השאלה הנבחנת היא שונה והיא האם היה מקום לקבל החלטה זו בזמן אמת – וכך למעשה אם הרגיש מבחינה סובייקטיבית אותו קצין לסיכון חיים ולכן פעל כפי שפעל ופתח באש אזי פעל באופן שניתן להצדיק משפטית.
לפרטי האירוע ניתן לקרוא – בכתבתו של יואב זיתון שפורסה באתר חדשות YNET ביום 24/12/2018 – ולהלן עיקרי הכתבה:

מפקד פלוגה בחטיבת גבעתי, קצין בדרגת סרן, נחקר באזהרה בימים האחרונים על ידי מצ"ח בחשד למעורבות בגרימת מותו של פלסטיני לא חמוש בטול כרם לפני כחודש. התקרית התרחשה במקביל להפרת סדר שהתרחשה בסמוך, ולפי סרטונים שפרסם ארגון "בצלם", ההרוג – מוחמד חבאלי בן ה-22 – נפגע מקליע שנורה מאחוריו בזמן שהחזיק בידו חפצים לא מזוהים, בהם כנראה מוט.

לפי הסרטונים שערך בצלם, חבאלי לא נראה משליך אבנים או חפצים אחרים על החיילים, או מסכן אותם. לדברי בני משפחתו, הוא לוקה בנפשו.

מפקד הפלוגה שנחקר פיקד על הכוח שטיפל בהפרת הסדר האלימה, בגזרה שעליה אחראי הגדוד של גבעתי. ממצאי התחקיר הראשוני העלו כי הקצין ולוחם נוסף בכוח, שגם הוא נחקר במסגרת הפרשייה, היו אלה שירו בחבאלי. ל-ynet נודע שהקצין לא הושעה מתפקידו אחרי התקרית או אחרי פתיחת חקירת מצ"ח, אך החל נגדו הליך פיקודי שבסיומו עשויים להינקט נגדו צעדים משמעתיים כגון נזיפה או הדחה, ללא קשר להליך הפלילי-משפטי שהחל.

מפקד הפלוגה טען בחקירתו שפעל לפי הוראות הפתיחה באש לאחר שחש סכנה מיידית מצד הפלסטיני שנורה, בשיאה של הפרת סדר אלימה מצד עשרות רבות של מפגינים.

תיעוד ירי צה

.
מדובר צה"ל נמסר: "נפתחה חקירת מצ"ח ובשלב זה ניתן לציין כי במהלך פעילות מבצעית של לוחמי צה"ל בטול כרם התפתחה הפרת סדר אלימה, במהלכה עשרות פלסטינים יידו אבנים לעבר הלוחמים. בתגובה, הלוחמים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי. דווח כי פלסטיני אחד נהרג ואחר נפצע. עם סיום החקירה ייבחנו ממצאיה על ידי הפרקליטות הצבאית. בנוסף, האירוע מתוחקר ברמה הפיקודית".

לפי התחקיר הראשוני שנערך באוגדת איו"ש, האזרח שנורה לא עצר לבדיקה חרף כמה יריות אזהרה באוויר וקריאות לעצור – משתי עמדות שונות וסמוכות זו לזו בגזרת בית אל. הלוחם שירה – ובנוסף להרוג גם פצע יושב נוסע אחר במכונית – טען שכיוון לעבר גלגלי המכונית בעלת לוחית הזיהוי הישראלית, לאחר שנהגה גם פרץ את מחסום פוקוס לכיוון רמאללה. יחד עם זאת, נהג הרכב לא ניסה לדרוס את החיילים וברכבו לא נמצאו אמצעי לחימה.

עוד עלה כי הלוחמים פתחו באש זמן קצר לאחר שבאותה הגזרה התרחש פיגוע ירי אחר שבו מחבלים ירו לעבר היישוב עפרה ונמלטו (אירוע שהסתיים לא נפגעים).

לקוחות מספרים על
עורך דין עידן דביר
צריכים עזרה מול הצבא?
השאירו פרטים ואצור איתכם קשר בהקדם

מאמרים נוספים

צריכים עזרה מול הצבא?
השאירו פרטים ואצור איתכם קשר בהקדם
דילוג לתוכן